О соборе воронежских святых. Служба общая преподобноисповеднику хх века единому Величание и избранный псалом мученикам

ИЗБРАННЫЙ ПСАЛОМ – подборка из стихов Псалтыри и частично из библейских песней, предназначенная для исполнения после полиелея (т.е. после пения Пс. 134 и 135) и прославляющая праздник или память святого. Пение Пс. 134 и 135 в качестве торжественного элемента праздничной утрени характерно для Иерусалимского устава. По южноитальянским редакциям Студийского устава, в рамках которого нет приурочивания полиелея к праздничным дням, известна традиция пения в такие дни особых трёхпсалмных последований, предварявших степенные антифоны и занимавших, таким образом, место иерусалимского полиелея и избранного псалма. Кроме того, к некоторым стихам этих псалмов могли присоединяться краткие гимнографические припевы, в чём-то подобные позднейшим величаниям. В Евергетидском Типиконе второй половины XI в. (константинопольская редакция Студийского устава, испытавшая палестинское влияние) в праздничные дни назначается пение полиелея. Начиная с середины XIII в. регулятором византийского богослужения становится Иерусалимский устав (неосавваитская редакция Студийского устава). К этому же времени относится составление Никифором Влеммидом цикла избранных псалмов (1197–1272 гг.). Избранные псалмы заняли место третьего псалма полиелея (которым в древности мог быть Пс. 136 не только в подготовительный период перед Великим постом, но и в другие дни года). Цикл избранных псалмов включает подборки на все Господские и Богородичные праздники, дни памяти Иоанна Предтечи, апостолов, мучеников, святителей, преподобных и бесплотных сил: каждый праздник прославляется в отдельном избранном псалме, а святые – согласно чину их Жития. К стихам избранного псалма припевалась «Аллилуия». Впоследствии с ними стали соединять краткие гимнографические припевы. В греческих рукописях в XIII–XIV вв. особенные припевы назначаются для пения после стихов полиелея и избранного псалма; в составлении припевов принимал участие Иоанн Кукузель, но они не получили большого распространения. В современном греческом богослужении припевы сохранились только в общем избранном псалме для Богородичных праздников, называемом «Слово благо» (Пс. 44:1), при использовании других избранных псалмов припевается «Аллилуия», в конце на «Славу» поют троичен. В богослужении Русской церкви с начала XV в. в качестве припевов к избранным псалмам стали использоваться величания, составленные по образцу припевов к 17-й кафизме, на некоторые праздники могли петься избранные псалмы с «Аллилуия» (например, на праздники в честь праведных и преподобных жён тот же псалом, что и Иоанну Предтече). Эти особенности зафиксированы в русских певческих рукописях XVII в. Во время исправления книг при патриархе Никоне в середине XVII в. текст избранных псалмов был значительно сокращён по сравнению с дониконовским вариантом, были внесены некоторые изменения, например, избранные псалмы Рождества (24 июня) и Усекновения главы (29 августа) Иоанна Предтечи поменяли местами и т.д. В первом пореформенном издании Ирмология (М., 1657 г.) была предпринята попытка ввести в России греческую практику пения «Аллилуия» после стихов избранных псалмов, но уже в следующих изданиях вместе с избранными псалмами снова были помещены тексты величаний. В Румынии с XV в. употребляются припевы, составленные монахом Филофеем Святогорцем (на славянском языке, в начале XVIII в. переведены на румынский язык), их текст отчасти совпадает со старыми греческими припевами на полиелее. Избранные псалмы традиционно помещаются в Псалтири следованной, в Ирмологии.


Неделя 9-я по Пятидесятнице. Глас 8-й. Пророка Илии́.

Прп. Авраа́мия, игумена Городе́цкого, Чу́хломского. Обре́тение мощей прмч. Афана́сия Бре́стского (службу зри 5 сентября) .

Прав. Ааро́на первосвященника.

Воскресная служба Октоиха совершается в соединении со службой прор. Илии. Типикон назначает шестеричную службу прор. Илии (Б) , но, по благословению настоятеля, допускает совершение в честь святого всенощного бдения (А) .

Календарные заметки:

На утрене величание: «Величаем тя, святый пророче Божий Илие́, и почитаем еже на колеснице огненней преславное восхождение твое».

Порядок чтений, согласно календарю:

А. На великой вечерне «Блажен муж» – кафизма вся.

На «Господи, воззвах» стихиры на 10: воскресные, глас 8-й – 4, и пророка, глас 1-й и глас 2-й – 6. «Слава» – пророка, глас 6-й: «Прииди́те, правосла́вных…», «И ныне» – догматик, глас 8-й: «Царь Небе́сный…».

Вход. Прокимен дня. Паримии пророка – 3.

На литии стихира храма и литийные стихиры пророка, глас 4-й. «Слава» – пророка, глас 6-й: «О, нечести́ва царя́ повеле́ния!..», «И ныне» – Богородичен, глас тот же: «Богоро́дице, Ты еси лоза́…» (см. Часослов, Богородичен 3-го часа), или Богородичен воскресный по гласу «Славы»: «Творе́ц и Изба́витель…» .

На стиховне стихиры воскресные, глас 8-й. «Слава» – пророка, глас 6-й: «Проро́че, пропове́дниче Христо́в…», «И ныне» – Богородичен воскресный по гласу «Славы»: «Творе́ц и Изба́витель...» .

По Трисвятом – «Богородице Дево…» (дважды) и тропарь пророка, глас 4-й (единожды).

На утрене на «Бог Господь» – тропарь воскресный, глас 8-й (дважды). «Слава» – тропарь пророка, глас 4-й, «И ныне» – Богородичен воскресный по гласу «Славы»: «Еже от ве́ка...».

Полиелей. Величание пророка и избранный псалом: «Блаже́н муж, боя́йся Го́спода...» (см. в Ирмологии на праздник Усекновения главы́ Иоанна Предтечи, 29 августа) . «Ангельский собор...». Ипакои гласа. Седален пророка по 1-м стихословии, глас 1-й: «На о́гненную колесни́цу…»; седален пророка по 2-м стихословии, глас 3-й: «Храм твой…». «Слава» – седален пророка по полиелее, глас 8-й: «Прему́дрости яко рачи́тель…», «И ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же: «Яко Де́ву...». Степенны и прокимен – гласа. Евангелие воскресное 9-е. «Воскресение Христово видевше…». По 50-м псалме: «Слава» – «Молитвами апостолов…». Стихира воскресная, глас 6-й: «Воскрес Иисус от гроба…».

Каноны: воскресный со ирмосом на 4 (ирмосы единожды), Богородицы (Октоиха) на 2 и пророка (два канона) на 8.

По 9-й песни – «Свят Господь Бог наш». Ексапостиларий воскресный 9-й, светилен пророка. «Слава» – ин светилен пророка, «И ныне» – Богородичен воскресного ексапостилария.

Великое славословие. По Трисвятом – тропарь воскресный: «Воскрес из гроба…».

На часах – тропарь воскресный. «Слава» – тропарь пророка. Кондаки пророка и воскресный читаются попеременно.

На Литургии блаженны гласа – 6 и пророка, песнь 3-я – 4.

По входе – тропари и кондаки:

В храме Господском – тропарь воскресный, тропарь пророка. «Слава» – кондак пророка, «И ныне» – кондак воскресный.

В храме Богородицы – тропарь воскресный, тропарь храма, тропарь пророка; кондак воскресный. «Слава» – кондак пророка, «И ныне» – кондак храма.

В храме святого – тропарь воскресный, тропарь пророка; кондак воскресный. «Слава» – кондак пророка, «И ныне» – «Предстательство христиан…».

Примечание. Поскольку в честь пророка совершалось всенощное бдение, по входе на Литургии тропарь и кондак храма святого не поется.

Прокимен, аллилуиарий и причастен – воскресные и пророка.

Апостол и Евангелие – дня и пророка.

Б. На великой вечерне «Блажен муж» – кафизма вся.

На «Господи, воззвах» стихиры на 10: воскресные, глас 8-й – 6, и пророка, глас 1-й и глас 2-й – 4. «Слава» – пророка, глас 6-й: «Прииди́те, правосла́вных…», «И ныне» – догматик, глас 8-й: «Царь Небе́сный…».

Вход. Прокимен дня.

На литии стихира храма и Богородичные стихиры Павла Аморрейского, глас 4-й (см. на «Господи, воззвах» в воскресной службе 8-го гласа в Октоихе, без стихов). «Слава, и ныне» – его же стихира, глас тот же: «Престо́ли егда́ поста́вятся...».

Примечание. Допустимо стихиры на литии петь следующим образом: стихира храма; «Слава» – пророка, глас 4-й: «На о́́гненней колесн и́́це…» (см. в Минее, стихира по 50-м псалме) , «И ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Пр и́́зри на мол е́́ния...» .

На стиховне стихиры воскресные, глас 8-й. «Слава» – пророка, глас 6-й: «Проро́че, пропове́дниче Христо́в…», «И ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Творе́ц и Изба́витель...» .

По Трисвятом – «Богородице Дево…» (трижды).

На утрене на «Бог Господь» – тропарь воскресный, глас 8-й (дважды). «Слава» – тропарь пророка, глас 4-й, «И ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Еже от ве́ка...».

Кафизмы 2-я и 3-я. Малые ектении. Седальны воскресные .

Непорочны (см. Типикон, гл. 17). «Ангельский собор…». Ипакои, степенны и прокимен – гласа. Евангелие воскресное 9-е. «Воскресение Христово видевше…». По 50-м псалме: «Слава» – «Молитвами апостолов…». Стихира воскресная, глас 6-й: «Воскрес Иисус от гроба…».

Каноны: воскресный со ирмосом на 4 (ирмосы единожды), Крестовоскресный на 2, Богородицы (Октоиха) на 2 и пророка на 6.

Библейские песни «Поем Господеви…».

Катавасия «Отверзу уста моя…».

По 3-й песни – кондак и икос пророка, глас 2-й; седален пророка, глас 8-й (дважды). «Слава, и ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же.

По 6-й песни – кондак и икос воскресные, глас 8-й.

На 9-й песни поем «Честнейшую».

По 9-й песни – «Свят Господь Бог наш». Ексапостиларий воскресный 9-й. «Слава» – светилен пророка, «И ныне» – Богородичен воскресного ексапостилария.

«Всякое дыхание…» и хвалитные псалмы.

На хвалитех стихиры на 8: воскресные, глас 8-й – 4, и пророка, глас тот же – 4 (со славником и припевами своими; припевы см. в Минее на стиховне вечера). «Слава» – стихира евангельская 9-я, «И ныне» – «Преблагословенна еси…».

На Господи, воззвах: стихиры, глас 6. Подобен: Тридневен:

Постника доблемудраго,/ исповедника Христова,/ в годину гонений страдания приемшаго,/ восхвалим по долгу, вернии,/ преподобнаго отца (имярек ),/ молитвы его в помощь призывающе.

Духа Святаго плодов исполнен быв,/ благою надеждою обогатился еси/ и, о вечнем помышляя,/ страдания временная нивочтоже вменил еси, (имярек ).! Темже со дерзновением/ пред мучители Христа исповедал еси.

Дадеся ти благодать, преподобие отче (имярек )/ не токмо иноческия подвиги подъяти,/ но и во исповедании Христа ради пострадати,/ Емуже ныне тепле молися/ Церкви нашей даровати мир/ и душам нашим велию милость.

Слава, глас 8:

Преподобие отче исповедниче славне (имярек )/ ты все упование на Бога возложил еси/ и Той тя прослави во Царствии Небеснем,/ идеже со сродники нашими,/ новомученики и исповедники Российскими,/ верою, надеждею и любовию Ему угодившими,/ прославляеши Отца и Сына и Святаго Духа/ Троицу Единосущную и Нераздельную.

И ныне, Богородичен : Царь Небесный: Вход. Прокимен дне. Чтения три преподобническая.

(главы 5 × 6):

Праведницы во веки живут, и в Господе мзда их, и попечение их у Вышняго./ Сего ради приимут Царствие благолепия, и венец доброты от руки Господни,/ зане десницею покрыет я, и мышцею защитит их./ Приимет всеоружие рвение свое, и вооружит тварь в месть врагом./ Облечется в броня правды, и возложит шлем, суд нелицемерен./ Приимет щит непобедимый преподобие./ Поострит же напрасный гнев во оружие;/ споборет же с ним мир на безумныя./ Пойдут праволучныя стрелы молниины,/ и яко от благокругла лука облаков, на намерение полетят./ И от каменометныя ярости исполнь падут грады,/ вознегодует на них вода морская, реки же потопят я нагло./ Сопротив станет им Дух Силы, и яко вихор развеет их,/ и опустошит всю землю беззаконие, и злодейство превратит престолы сильных./ Слышите убо, царие, и разумейте, навыкните, судии концев земли./ Внушите, держащии множества, и гордящиися о народех язык,/ яко дана есть от Господа держава вам, и сила от Вышняго.

Премудрости Соломоновы чтение (глава 3):

Праведных души в руце Божией, и не прикоснется им мука./ Непщевани быша во очесех безумных умрети, и вменися озлобление исход их./ И еже от нас шествие сокрушение, они же суть в мире./ Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено./ И вмале наказани бывше, великими благодетельствовани будут,/ яко Бог искуси я, и обрете их достойны Себе./ Яко злато в горниле искуси их, и яко всеплодие жертвенное прият я./ И во время посещения их возсияют и яко искры по стеблию потекут./ Судят языком, и обладают людьми, и воцарится Господь в них во веки./ Надеющиися Нань разумеют истину, и вернии в любви пребудут Ему./ Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.

Премудрости Соломоновы чтение (глава 4):

Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет./ Старость бо честна не многолетна, ниже в числе лет исчитается./ Седина же есть мудрость человеком, и возраст старости, житие нескверное./ Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешник преставлен бысть./ Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его, или лесть прельстит душу его./ Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив./ Скончався вмале, исполни лета долга. Угодна бо бе Господеви душа его, сего ради потщася от среды лукавствия./ Людие же видевше и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое./ Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.

На стиховне стихиры, глас 2:

Егда умалися истина в земли нашей/ и множество неверных восташа на Церковь Христову,/ в безумии своем глаголющих:/ что нам Господь есть?/ Тогда ты, преподобие отче (имярек ),/ безбожныя твоим исповеданием посрамил еси/ и память их погибе с шумом.

Стих : Исповемся Тебе в правости сердца,/ внегда научити ми ся судьбам правды Твоея.
Егда прииде Господь испытати люди Своя,/ блаженна тя раба и бдяща обрете,/ смирением и добродетельми украшена,/ преподобноисповедниче (имярек ) всечестне./ Темже многими тя даровании обогати/ и яви нам молитвенника тепла.

Стих : Пойте Господеви, преподобнии Его,/ и исповедайте память святыни Его.
Егда обыдоша тя гонящии неправедно,/ преподобноисповедниче отче (имярек),/ тогда поминал еси слово Господне:/ несть раб болий господа своего,/ аще Мене изгнаша и вас ижденут./ Темже, блаженства изгнанных правды ради сподобился еси/ и молишися о спасении душ наших.

Слава, глас 6:

Приидите, вси вернии,/ достойно воспоим отца преподобнаго,/ сей бо, подвиг страдания и исповедничества совершив/ и последи благочестно пожив,/ Богу в мире душу предал еси/ и от сущих зде к вечным жилищем преставился еси,/ идеже молится о душах наших.

И ныне, Богородичен: Творец и Избавитель: Тропарь, глас 2:

Преподобноисповедниче отче (имярек ),/ во дни гонений безбожных на Церковь Русскую/ поношения, заточение, изгнание и горькия работы,/ Христа ради претерпел еси,/ и ничтоже разлучи тя от любве Божия./ Таже, благочестно в мире пожив,/ свидетельствовал еси Господа Иисуса Христа,/ Егоже моли спастися душам нашим.

На утрени

На Бог Господь: тропарь тойже.
По 1-м стихословии седален, глас 4:

Многая страдания мужественне претерпевая,/ советы безбожных разорил еси/ и, от славы постническия в славу исповедническую восходя,/ сугубым венцем от Подвигоположника увенчался еси./ Темже моли о почитающих тя.

Слава, и ныне, Богородичен:

Недвижимое утверждение веры/ и упование наше во обстояниих,/ Богородицу песньми почтим:/ радуйся, Православия ограждение,/ радуйся, земли нашея покрове,/ радуйся, Невесто Неневестная.

По 2-м стихословии седален, глас 7:

Кто достойную похвалу принесет подвигом твоим, преподобие страдальче (имярек )/ Воздержанием бо себе украсив,/ исповеданием Христу угодил еси,/ обаче, неключимаго раба евангельски себе помышляя,/ даже до конца живота твоего в законе Господни со смирением поучался еси.

Слава, и ныне, Богородичен:

Стена и покров еси, Владычице/ и пристанище небурное всем, в бедах сущим,/ и к Твоему заступлению с верою притекающим./ Темже и мы усердно вопием Ти:/ соблюди нас в Православии и единомыслии, Дево Пречистая.

Величание:

Ублажаем тя, преподобноисповедниче (имярек ),/ и чтим святую память твою,/ наставниче монахов/ и собеседниче ангелов.

Псалом избранный:

1 лик: Терпя потерпех Господа, и внят ми, и услыша молитву мою (Пс. 39:2).
2 лик: Постави на камени нозе мои и исправи стопы моя (Пс. 39:1).
1 лик: Смирях постом душу мою (Пс. 34:13).
2 лик: Полунощи востах исповедатися Тебе, седмерицею днем хвалих Тя (Пс. 118:62, 146).
1 лик: Неправду возненавидех и омерзих, закон же Твой возлюбих (Пс. 118:163).
2 лик: Утрудихся воздыханием моим, измыю на всяку нощь ложе мое, слезами моими постелю мою омочу (Пс. 6:7).
1 лик: Исповемся Тебе в правости сердца, внегда научити ми ся судьбам правды Твоея (Пс. 118: 7).
2 лик: Избави мя от гонящих мя, яко укрепишася паче мене (Пс. 141:7).
1 лик: За словеса устен Твоих аз сохраних пути жестоки (Пс. 16:4).
2 лик: Искусил мя еси, и не обретеся во мне неправда (Пс. 16:3).
1 лик: Изведи из темницы душу мою, исповедатися имени Твоему (Пс.141:8).
2 лик: Бог мой еси Ты, и исповемся Тебе всем сердцем моим (Пс. 127:28; 137:1).
1 лик: Благо есть исповедатися Господеви, и пети имени Твоему, Вышний (Пс. 91:1).
2 лик: Исповемся Тебе в век, яко сотворил еси, и терплю имя Твое, яко благо пред преподобными Твоими (Пс. 51:11).

По полиелеи седален, глас 1:

Яко истинный подвижник, преподобие отче (имярек ),/ страдания и гонения от безбожных претерпел еси/ и Христа небоязненне исповедал еси./ По сих же, в мире благочестно пожив,/ яко самовидец новомучеников Российских, люди в вере утвердил еси./ Ныне же, во Царствии Божий наслаждался жизни вечныя,/ моли спастися душам нашим.

Слава, и ныне, Богородичен:

Едина крепкая Предстательница роду человеческому, Богородице Дево,/ непрестанно моли с новомученики и исповедники Российскими,/ Егоже родила еси паче естества Бога Слова/ спасти землю нашу, в нейже имя Твое восхваляется присно.

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Честна пред Господем смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми. Всякое дыхание: Евангелие от Луки, зачало 64.

По 50-м псалме стихира, глас 6:

Преподобие отче (имярек ),/ ты первее, от страстей себе очистив,/ слезами частыми и воздыханьми многими/ дух кроток и незлобив стяжал еси/ и, послежде страдания многая претерпев/ плод исповедания принесл еси./ Ныне же, предстоя Святей Троице,/ моли Ю, да помилует нас/ по велицей Своей милости.

Канон, глас 6. Песнь 1

Ирмос : Яко по суху, пешешествовав Израиль/ по бездне стопами,/ гонителя фараона / видя потопляема,/Богу победную песнь поим, вопияше.

Страдания и подвиги твоя, преподобие отче (имярек ),/ яко трапезу духовную днесь предлагавши/ сыном верным Церкве Русския.

Поты постническими и исповеданием Христа/ землю Русскую удобрив, исповедниче (имярек ),/ к Небесным селением возшел еси.

Укрепи Господь в страданиих преподобнаго Своего (имярек ),/ да колеблемыя в вере исповеданием вразумит/ яко хотением не хотяй смерти грешных,/ но еже обратитися и живым им быти.

Богородичен : Рабское приношаю Ти моление, неразумный аз/ и к Твоему прибегаю благоутробному милосердию:/ не отвержи мене, Пречистая.

Песнь 3

Ирмос: Несть свят,/ якоже Ты, Господи, Боже мой,/ вознесый рог верных Твоих, Блаже,/ и утвердивый нас на камени/ исповедания Твоего .

Агнца Божия проповедая,/ страдания за Христа, яко агнец, кротко претерпел еси, преподобие отче (имярек ),/ темже о камень исповедания твоего безбожныя преткнушася.

На камени благочестия утвердився и вечнующаго наслаждения взыскав,/ непоколебим в гонениих пребыл еси, (имярек ) крепкодушне./ Сего ради причастники Царствия Небеснаго и нас сотвори, поющих тя.

Во исповедание веры, яко в броню крепкую, облеклся еси, (имярек ),/ и, воин Христов непобедимый явлься/ словом Божиим, яко мечем обоюдоострым, враги посрамил еси.

Богородичен: Дадеся нам милость Тобою, Богородице/ Царь бо и Владыка мира из Тебе воплощся,/ страсти нас ради претерпе и спасение дарова.

Седален, глас 4:

Ненавидящии Господа посрамил еси,/ иже хотяху тя, преподобноисповедниче (имярек ), Христа отлучити и смерти предати./ Ты же, к Богу ум твой вперив,/ яко птица, сети ловящих избавился еси/ и в кровы Небесныя возлетел еси,/ идеже, в лице новомучеников и исповедников Российских пребывая,/ молишися о спасении душ наших.

Слава, и ныне, Богородичен:

О, Всепетая Богородице Владычице,/ преподобных похвало, исповедников венче,/ Ангелы славимая и человеки воспеваемая,/ и всего мира дивная Помощнице,/ избави Церковь Русскую всякаго обстояния, Едина Благословенная.

Песнь 4

Ирмос : Христос моя Сила,/ Бог и Господь,/ честная Церковь/ боголепно поет, взывающи:/ от смысла чиста о Господе празднующи.

Узы и страдания Христа ради претерпел еси, святе (имярек ),/ слово бо крестное бысть тебе крепость и сила./ Темже, мучительства страстей избегнув,/ любве Божия достигл еси.

Шуия части моли избавити нас, чтущих тя, (имярек ),/ яко добре за Единаго Праведнаго пострадал еси,/ Иже венцем славы украси тя и части святых сподоби.

Терпением вооружився,/ потекл еси на предлежащий ти подвиг, преподобноисповедниче (имярек )./ Егда же безбожнии восташа, прещений их не убоялся еси/ и непоколебимь пребыл еси.

Богородичен: Древа вкушение мертва мя содела,/ жизни же Древо из Тебе явльшееся, Пречистая, воскреси мя/ и райския сладости наследника сотвори.

Песнь 5

Ирмос : Божиим светом Твоим, Блаже,/утреннюющих Ти души любовию озари, молюся,/ Тя ведети, Слове Божий,/ истиннаго Бога,/ от мрака греховнаго взывающа .

Яко сын дне, во свете заповедей Христовых ходил еси, отче (имярек ),/ и душу твою подвигом исповедания освятил еси,/ ныне же почести по достоянию от земных приемлеши.

Грехи юности и неведения страданием твоим, святе (имярек ), яко плевелы, исторгл еси,/ в юг же сея слезами божественными,/ вечныя жизни класы радостию ныне пожинаеши.

Увяде в страданиих доброта телесе твоего, преподобне,/ обаче светлость душевная благодатию Святаго Духа возсия./ Моли прилежно о почитающих тя.

Богородичен: Правду и Избавление, Христа, нам рождши, Пречистая Дево,/ естество праотца от клятвы свободила еси.

Песнь 6

Ирмос: Житейское море,/ воздвизаемое зря,/ напастей бурею,/ к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти:/ возведи от тли живот мой,/ Многомилостиве.

Промыслом Божиим направляемь,/ на воде покойне воздержания и послушания воспитался еси, преподобие отче (имярек ),/ темже бурю безбожия во Отечестве нашем/ неврежденно преплыл еси.

Исполнися на тебе глагол Христов:/ аще Мене изгнаша и вас ижденут,/ темже, уготовав душу твою во искушение,/ многая страдания, поношения и скорби претерпел еси.

Поругания многая и раны не разлучиша тя от любве Божия, (имярек ) досточудне,/ помози и нам в любви пребывати/ и едиными усты и сердцем Бога славити.

Богородичен: Родила еси, Пречистая Дево, за благость Соединившагося с человеком,/ на Негоже не смеют чини ангельстии взирати./ Того моли прилежно спасти рабы Твоя.

Кондак, глас 2:

Яко звезда новая Церкве Русския явился еси,/ терпеливодушне (имярек ) преподобноисповедниче,/ Христа Бога прославляя/ и в нощи безбожия путь верным указуя./ Темже молим тя:/ моли нам, сродником твоим,/ в вере Православней утвердитися/ и спастися душам нашим.

Икос:

Подвиги монашеския первее прием, отче (имярек ),/ таже исповеданием славным узы страстныя вконец расторгл еси,/ и, яко птица, избавлься от сети ловящих,/ высоты духовныя достигл еси и многим путь спасения показал еси./ Ныне моли спастися душам нашим.

Песнь 7

Ирмос: Росодательну убо пещь/ содела Ангел/ преподобным отроком,/ халдеи же опаляющее/ веление Божие/ мучителя увеща вопити:/ благословен ecu, Боже, отец наших .

Вси новомученицы и исповедницы Российстии прославляют Тя, Господи,/ с нимиже и преподобноисповедник славный (имярек ) Тебе предстоит/ и молится за землю нашу.

Утеши тя Господь в день печали/ и от страданий жизни многотрудныя к Царствию Небесному возведе./ Сего ради ныне в радости прославляеши Бога отец наших.

Мужеством и крепостию душу твою украсив,/ верность Христу в житии твоем сохранил еси/ и, многия скорби претерпев, вечнаго покоя достигл еси,/ идеже прославляеши Бога отец наших.

Богородичен: Бога плотию родила еси, Всенепорочная, Единаго от Троицы,/ Емуже вси поем:/ Боже, благословен еси.

Песнь 8

Ирмос: Из пламене преподобным росу источил ecu/ и праведнаго жертву водою попалил ecu,/ вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети./ Тя превозносим во вся веки.

Егоже отроцы в пещи исповедаша,/ Того и ты в пламени страданий пред мучители прослави, усердно взывая:/ да благословит земля Русская Господа/ и превозносит во вся веки.

Внегда скорбети ти, услыша Господь твоя болезни/ и десною Своею рукою покры,/ еже не опалитися ти огнем искушений/ и верну до конца пребыти, взывая:/ Господа пойте и превозносите Его во вся веки.

Отца, Сына, и Духа Святаго, Троицу Единосущную и Нераздельную,/ житием твоим исповедал еси, святе (имярек ),/ помози и нам подвигом добрым подвизатися,/ течение жизни совершити и веру непорочну сохранити.

Богородичен: Егда приидеши во славе судити всяческим,/ десным мя овцам сопричти, Владыко, грешнаго,/ Матере Твоея мольбами,/ да Тя славлю во веки.

Песнь 9

Ирмос: Бога/ человеком невозможно видети/ на Негоже не смеют чини ангельстии взирати,/ Тобою же, Всечистая, явися человеком/ Слово воплощенно,/Егоже величающе,/ с Небесными вои/ Тя ублажаем .

Славу во испытаниих единому Богу воздал еси,/ преподобноисповедниче Христов приснопамятне,/ сего ради и Той тя в лице новомучеников и исповедников Российских прослави.

Нищетою вольною и страданием за Христа очистився,/ сосуд благопотребен явился еси, преподобне отче (имярек ) блаженне./ Темже за землю Русскую не престай молитися, приснопамятне.

Мира суетнаго удалився,/ горе сердце имел еси, отче (имярек ),/ сего ради помощь подаде ти Христос/ и терпением обогати./ Емуже ныне в радости со всеми святыми предстоиши.

Богородичен: Воистинну превышши всея твари Ты еси, Владычице,/ Бога бо, Творца всех, родила еси плотию./ Темже Тя Предстательницу имамы/ и Тобою спасение улучити надеемся.

Светилен:

Светодавец Христос Бог наш, исходы утра и вечера украсивый,/ Света Невечерняго тя, преподобноисповедниче (имярек ), сподоби./ Темже, во светлостех святых пребывая,/ и нас светом незаходимым просвети,/ да, в радости ликующе, прославим Свет нам Показавшаго.

Слава, и ныне, Богородичен:

Дивно и неизреченно Рождество Твое, Богородице,/ Имже спасла еси род человеческий,/ темже молим Тя:/ светом незаходимым нас просвети,/ да, в радости ликующе, прославим Свет нам Показавшаго.

На хвалитех стихиры, глас 4:

Божественным желанием распалаяся,/ мира суетнаго отреклся еси/ и, Божиим Промыслом водимь,/ пред мучители предстал еси/ и Христа небоязненно исповедал еси./ Егоже ныне моли, преподобноисповедниче (имярек ),/ спастися душам нашим.

Исповеданием веры истинныя/ душу твою украсил еси,/ страданием и подвиги добрыми/ правило веры и образ благочестия нам явил еси./ Темже тебе ради, святе (имярек ),/ Бога усердно прославляем/ и молимся, спастися душам нашим.

Христовым незлобием вооружився,/ яко добр воин подвизался еси/ и, образ верным показуя,/ за гонителей молился еси./ Сего ради ныне Престолу Божию предстоиши/ и поминаеши любовию почитающих память твою,/ преподобноисповедниче (имярек ).

Слава, глас 6:

Все отложив житейское попечение,/ Небеснаго Отечества возжелел еси,/ сего ради, угождая Господеви,/ в преподобии и правде подвизался еси,/ в годину же лютую чада Церкве Русския утверждая,/ венцем исповедничества украсился еси./ И ныне молишися, преподобне (имярек ), Христу Богу/ о спасении душ наших.

И ныне, Богородичен, глас тойже: Богородице, Ты еси Лоза истинная: Славословие великое и отпуст.

На Литургии

Блаженны от канона, песни 3-я и 6-я. Прокимен, глас 7: Честна пред Господем,/ смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Апостол к Галатом, зачало 213. Аллилуиа, глас 6: Блажен муж, бояйся Господа, в заповедех Его восхощет зело. Стих: Сильно на земли будет семя его. Евангелие Луки, зачало 24, Причастен: В память вечную будет праведник:

Молитва

Преподобие отче (имярек ) приснопамятне, исповедниче Христов добропобедный, Церкве Русския верный сыне! Ты, многими подвиги душу твою очистив, любовь Христову стяжал еси. Во дни же гонений на Церковь Русскую прещений безбожных не убоялся еси и тяжкая страдания претерпел еси. Таже, Промыслом Божиим сохранен, яко самовидец мучеников, правило веры и образ благочестия людем явил еси. И ныне, Престолу Божию предстоя, не остави сродник твоих, благодарною любовию подвиг твой почитающих и заступления твоего просящих. Моли Всеблагаго Господа нашего Иисуса Христа, да утвердит в Православии Отечество наше, нам же дарует покаяние истинное, любовь и братолюбие нелицемерное, да едиными усты и единем сердцем славим и воспеваем Всечестное и Великолепое имя Отца и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

"Избранные псалмы -- это особый вид церковной поэзии, когда текстами древнейших авторов характеризуются события и лица ближайших к нам времен, когда словами ветхозаветных библейских гимнов воспеваются новозаветные праздники... В богослужебном исполнении пение на праздничной утрени избранного псалма должно переплетаться с пением многократно повторяемого после каждого псаломского стиха так называемого "величания"...

Величания и избранные псалмы обычно печатаются в конце Псалтири и в Ирмологионе... Они появились значительно позднее того, как в основном сложился наш церковный устав... и первоначально предназначались лишь для великих праздников... Новый вид праздничных похвал так пришелся по душе православным, что с течением времени величание стало необходимой частью всех полиелейных праздников. Но при обилии полиелейных праздников данных в Псалтири величаний и избранных псалмов совершенно недостаточно... В отношении избранных псалмов для праздников, например, пророков, князей, юродивых, праведных, святых жен -- мы оказываемся почти перед непреодолимыми трудностями. Ни один из даваемых в Псалтири общих псалмов к этим ликам не может быть применен. В старопечатных Псалтирях в псалме на 29 августа перед последними стихами,
взятыми из песни пророка Захарии, делается замечание: "До зде праведным", чем дается указание на то, что этот псалом, за исключением евангельских стихов, может быть употребляем в праздники святых, на которые ни один из четырех общих псалмов не может быть признан подходящим. К сожалению, в наших Псалтирях и этого замечания нет... Между тем Псалтирь дает обильный материал для составления нарочитых избранных псалмов на многие праздники... Избранные псалмы в наших богослужебных книгах имеют разное число стихов от 13 (на Преображение Господне) до 32 (на Рождество Христово)... В некоторых случаях отдельные стихи избранных псалмов составлены из двух стихов разных псалмов (На Преображение "И буди светлость Господа Бога нашего на нас от ныне и до века" Пс. 89,17;120,8, преподобному: "Пойте Господеви, преподобнии Его, и им поведайте память святыни Его, во всех людех чудеса Его" Пс. 29,5; 95,3).
О составлении особых праздничных избранных псалмов было высказано пожелание на Всероссийском Поместном Соборе в 1917-1919 гг. в докладе богослужебного отдела."

(Величания и псалмы избранные на праздники господские, богородичные и святых...// Славы Божия ревнитель: жизнеописание и труды исповедника еп. Афанасия (Сахарова). М.: Изд. Сретенского монастыря, 2006)

Полиелей с величанием святомy и избранным Псалмом

Что такое избранный Псалом?

Пока совершается полное каждение всего храма, многократно поется величание, перемежаемое стихами избранного Псалма.

Слyжба каждомy праздникy или каждомy ликy святых имеет свой избранный Псалом: мyченическая слyжба - свой, преподобническая - свой, апостольская - свой и т. д. Иногда задают вопрос: какой Псалом Псалтири являетсяизбранным, скажем, для преподобнической слyюбы? Вопрос провокационный. Никакой, потомy что избранный Псалом и назван так потомy, что он набран из стихов разных Псалмов. Скажем, преподобнический избранный Псалом: 1 стих - «Терпя, потерпех Господа, и внят ми, и yслыша молитвy мою» (Пс. 39); дальше - «Уподобихся неясыти пyстынней, бых яко нощный вран на нырищи» (Пс. 101) и т. д. То есть как бы собран, составлен новый Псалом из подходящих стихов со всей Псалтири. Потомy и называется он избранным.

По окончании каждения и пения величания поются тропари «Ангельский собор yдивися. В конце избранного Псалам троекратное «Аллилyиа» не поется, потомy что она бyдет петься после «Ангельский собор…». (чти тропари по «Непорочны»).

Вообще седальны святомy должны были быть по кафизме, но по кафизме y нас были воскресные седальны Октоиха, так что полyчилось, что кафизменныеседальнысвятомyмы проигнорировали. И yстав это yпyщение корректирyет. Прежде всех седальнов читается воскресный ипокаи, затем седален святомy Минеи, который имеет надписание: «по первой кафисме», «по первом стихословии» (читается без Богородична). Далее - седален Минеи по втором стихословии; «Слава» - седален Минеи по полиелеи; «И ныне» - Богородичен полиелейного седальна.

Каноны. Воскресный со ирмосом на 4, он никогда не сокращается. Крестовоскресный канон отменяется. Богородичный канон - на 2, святого Минеи - на 8. Каждая песнь канона открывается катавасией. Далее вплоть до конца yтрени - как в обычный воскресный день (как в слyчае славословия).

По отпyсте yтрени бывает елеопомазание, которого на рядовой воскресной слежбy, равно как и на рядовой полиелейной слyжбе, по yставy не полагается. Елеопомазание совершается только в тех слyчаях, когда совершается всенощное бдение, причем не воскресное, а ради праздника святого. Иначе говоря, елеопомазание бывает только при двyх знаках: либо крест в крyге, либо крест в полyкрyге. Ни в каких дрyгих слyчаях елеопомазания нет. У нас ввели елеопомазание на каждой воскресной и каждой полиелейной слyжбе. Говоря словами Василия Великого, «причинy семy дати нелегко, но тако есть принято во обычае».

Как совершается yставное елеопомазание? После отпyста yтрени поются стихиры - любые, по выборy yставщика или регента, но данного праздника или данного святого. В это время приходит предстоятель, кадит иконy на аналое окрест (врата закрыты, завеса закрыта), затем целyет иконy и сам себя помазyет на челе елеем. А далее подходят все прочие, причем, согласно yставy, игyмен помазyет иереев, что для современной церковной практики было бы, наверное, неким взрывом. Сейчас каждый иерей сам себя помазyет; только если слyжит архиерей, то архиерей помазyет иерея. На патриарших слyжбах архиереи, если их несколько, помазyют сами себя. То есть сейчас помазание идет строго по трем степеням священства: пресвитер помазyет диакона, а епископ - пресвитера.

В это время продолжают петься стихиры (можно взять воззвахи, стиховные или хвалитные - лишь бы они были святомy, ради которого совершается помазание). Причем помазyют, по yставy, елеем от кандила святаго - из той лампады, который горит перед образом святого, а не тем елеем, который был благословлен на литии. Впрочем, нынешний слyжебник допyскает и помазывать елеем, благословленным на литии, хотя логичнее - елеем от кандила святаго.

Естественно: «И дyхови твоемy» - «Главы ваша Господеви приклоним». И читается еще раз заключительная литийная молитва: «Владыко Многомилостивый». То есть полyчается, что большая часть yтрени является как бы второй литией. Перед каноном читается первая литийная молитва «Спаси, Господи, люди Твоя», а после елеопомазания - последняя («Владыко Многомилоствый». То есть весь канон, прочая часть yтрени и елеопомазание как бы включаются в некyю большyю литию. А дальше - обычное последование: в притворе читается оглашение Стyдитово и 1 Час. На Часах тропари и кондаки - точно так же, как мы разбирали в слyчае славословия. На Литyргии: «Блаженны» - как в слyчае шестеричного святого; тропари по входе - так же, как при шестеричном святом, но с одним маленьким изменением: если храм святого, то тропарь и кондак храма святого не читаются и не поются.

Итак, мы yспели рассмотреть воскреснyю слyжбy в соединении со слyжбой одномy маломy святомy, со слyжбой шестеричномy святомy со славословием и без и богослyжение воскресное при том yсловии, что на него попадает память бденного святого. Теперь остается рассмотреть воскреснyю слyжбy с полиелеем святым, т. е. когда на воскресный день попадает слyжба имеющая знак красного креста без обводки. В этом слyчае богослyжение очень похоже на воскреснyю слyжбy с бденным святым.

Малая вечерня - в точности такая же, как в слyчае бденного святого.

Великая вечерня - такая же, как в слyчае бденного святого, но с одним изменением: на благословении хлебов тропарь «Богородице Дево, радyйся» поется трижды вместо «Богородице, Дево, радyйся» дважды и тропаря святомy, как в слyчае бденного святого. То есть полиелейный святой не имеет тропаря на великой вечерне.

На yтрени - вплоть до канона все так же, как в слyчае бденного святого. В канонах может быть некоторое отличие.

Канон воскресный со ирмосом на 4. Интересно, что воскресный канон на воскресной слyжбе никогда не отменяется и не сокращается, а всегда идет со ирмосом на 4. Единственный слyчай, когда воскресный канон на воскресной yтрени оставляется, - если воскресный день совпадает с Рождественским сочельником. Тогда воскресного канона Октоиха нет. Во всех остальных слyчаях воскресный канон из Октоиха читается именно так: со ирмосом на 4. Далее - Крестовоскресный на 2, Богородицы - на 2, святого - на 6. Это при yсловии, если в Минее имеется только один канон святого. А если в Минее два канона святомy, тогда соединение канонов - точно такое же, как в слyчае бденного святого в воскресный день: воскресный со ирмосом на 4, Крестовоскресный отменяется, Богородицы - на 2, святого- на 8. В остальном все как в слyчае бденного святого.

На Литyргии - так же, как в слyчае бденного святого, но с одним изменением: если храм святческий, то храмовые тропарь и кондак не отменяются, а поются. Напомню, что в слyчае бденного святого тропарь и кондак храмy, если храм посвящен дрyгомy святомy, не поются. Скажем, попала, например, память апостола и евенгелиста Иоанна Богослова на воскресный день. Слyжим мы в Николо–Кyзнецком храме. Иоанн Богослов - бденный святой, значит, тропарь и кондак свт. Николаю отменяются. А если память ап. Андрея Первозванного попала на воскресный день, и слyжим мы в Николо–Кyзнецком храме. Андрей Первозванный - святой, имеющий полиелей, но не имеющий бдения. Значит, на воскресной Литyргии поем тропарь и кондак свт. Николаю, нy и ап. Андрею - само собой.

Из книги Толковый Типикон. Часть II автора Скабалланович Михаил

Из книги Книга Мирдада [Необыкновенная история монастыря, который когда-то назывался Ковчегом] автора Найми Михаил

Полиелей По 17 гл. Типикона, в воскресенья от отдания Воздвижения, т. е. с 22 сентября, до предпразднства Рождества Христова 20 декабря, и от отдания Богоявления 14 января до Недели сырной вместо Непорочных поется полиелей, т. е. 134 пс. «Хвалите имя Господне» и 135 пс.

Из книги Сектоведение автора Дворкин Александр Леонидович

XXVII. Следует ли возвещать Истину Всем, или только Избранным. Мирдад объясняет свое Исчезновение Накануне Дня Вина и Говорит о Ложной Власти Наронда: Семерка вновь собралась вокруг Учителя в Гнезде Орла, когда события празднества были еще очень живы в памяти. Пока спутники

Из книги Открытое сердце автора Гьяцо Тензин

4. Берг поставил ультиматум избранным, чтобы они делились своими мужьями и женами Постепенно слухи о разврате в секте стали распространяться, тем более что действия родителей тех, кто туда попал, делались все более и более эффективными. В результате у Берга возникли

Из книги Эхнатон. Фараон-вероотступник автора Вейгалл Артур

Знакомство с избранным предметом По-тибетски медитация называется «гом», что означает «знакомиться». Медитация применяется в духовной практике для ознакомления с избранным предметом. Это не обязательно должен быть какой-то физический предмет, как, например, образ Будды

Из книги 1115 вопросов священнику автора раздел сайта ПравославиеRu

Из книги Литургика автора (Таушев) Аверкий

Что такое полиелей? иеромонах Иов (Гумеров)Полиелей - самая торжественная часть Утрени. Название ее греческое: polyeleos от polys - многий и eleos - милость. Следовательно, слово полиелей переводится как многомилостив. Он состоит из пения стихов псалмов 134 («Хвалите имя Господне,

Из книги Сочинения автора Августин Аврелий

Полиелей, Воскресные Тропари, Величание На бдениях великих праздников, на воскресных бдениях в известные периоды года, как и всегда вообще на праздничной утрени, когда читается Евангелие, после кафизм и седальнов поется полиелей, при начале пения которого в храме

Из книги Толковая Библия. Том 5 автора Лопухин Александр

Глава 12. Бог милостив к избранным, справедлив ко всем остальным 28. Итак, необходимо заключить, что благодать Божия дается не по заслугам получающих ее, но по благоволению Его воли, в похвалу и славу самой этой Его благодати (Ср.: Еф. 1:5–6), чтобы хвалящийся хвалился ни в коем

Из книги Молитвенник автора Гопаченко Александр Михайлович

3. Я дал повеление избранным Моим и призвал для совершения гнева Моего сильных Моих, торжествующих в величии Моем. Я дал повеление. Значит и предшествующее приказание принадлежит Господу.Избранным. В евр. тексте употреблено более сильное выражение: освященный. Так названы

Из книги Люди Грузинской Церкви [Истории. Судьбы. Традиции] автора Лучанинов Владимир Ярославович

15. И оставите имя ваше избранным Моим для проклятия; и убьет тебя Господь Бог, а рабов Своих назовет иным именем, И оставите имя ваше избранным Моим для проклятия... Бедствия, которые имеют обрушиться на голову непокорного Израиля, столь ужасны и беспощадны, что они и самое

Из книги Молитвослов на русском языке автора

Полиелей Хвалите имя Господне, хвалите раби Господа. Аллилуиа (трижды).Благословен Господь от Сиона, живый во Иерусалиме. Аллилуиа (трижды).Исповедайтеся Господеви, яко Благ, яко в век милость Его. Аллилуиа (трижды).Исповедайтеся Богу Небесному, яко в век милость Его.

Из книги автора

Из книги автора

Полиелей Пение псалмов 134 и 135. Название своё получило от частого повторения в указанных псалмах слова: «милость» и от обильного возжигания елея во время